dimecres, 29 de març del 2017

MOCIÓ DE SUPORT ALS PROFESSIONALS DEL CAP DE TÀRREGA

Els Grups Municipals COMÚ DE TÀRREGA I CUP presenten al Ple de l’Ajuntament de Tàrrega i sotmeten a la seva consideració, a l’empara del que disposa la legislació vigent, la següent:

 MOCIÓ DE SUPORT ALS PROFESSIONALS  DEL CAP DE TÀRREGA

ANTECEDENTS
Al CAP de Tàrrega s’atén una població aproximada de 23.000 habitants que habiten la nostra àrea bàsica de salut (ABS), des de Passanant a Castellserà; és una distància d’extrem a extrem de 45 km, amb un gran nombre de persones de la tercera edat que sovint viuen soles i sense mitjans de desplaçament.
El CAP de Tàrrega ha de garantir la demanda d’assistència les 24 hores del dia, tots els dies de l’any, d’urgències vitals, problemes aguts com angines de pit, pneumònies, atacs de pedra, etc., que no poden esperar i que requereixen una atenció urgent, la qual cosa vol dir escoltar, diagnosticar i tractar com més aviat millor. Tota aquesta tasca es realitza de manera diferenciada si és en horari laboral o fora d’horari laboral.
En horari laboral, això és de 8.00 h a 17.00 h de dilluns a divendres, no hi ha un equip específic per atendre aquestes demandes urgents que no són programades, sinó que les realitzen els professionals distribuïts en franges horàries. Naturalment, aquest fet comporta haver de tancar l’agenda pròpia de visites amb la conseqüència lògica que els pacients veuen minvat el seu accés als seus metges/esses o infermers/es, malgrat tractar-se de visites programades amb antelació. I, per tant, haver d’allargar l’espera qui-sap-lo. Aquesta tasca s’anomena Urgències en Horari Laboral (ESP).
Fora d’horari laboral, comprèn de dilluns a divendres de 17 h a 8 h de l’endemà, i les 24 hores dels dissabtes, els diumenges i els festius. És l’anomenada Atenció Continuada o d’Urgències Fora d’Horari Laboral (PAC), altrament dit de manera col·loquial horari de guàrdies. Habitualment, fins a l’any 2012, era un servei que prestaven tres equips de metge/essa i infermer/a en horari diürn de dissabtes diumenges i festius, i dos equips les tardes dels laborables i les nits de tota la setmana.
LES RETALLADES
L’any 2012, per tal de reduir la despesa sanitària, l’Institut Català de la Salut va eliminar 12 hores al dia de dissabtes, diumenges i festius d’un metge/essa i un infermer/a, i dels dos equips de metge/essa i infermer/a que quedaren, les nits dels dies que van del diumenge fins al dijous ambdós inclosos, un d’ells van passar a restar a les seves respectives cases en qualitat de localitzats.
Atès que l’assistència en aquest horari de guàrdies era insuficient, es va imposar al personal del Servei d’Emergències Mèdiques (SEM) de col·laborar en les tasques del Servei d’Atenció Continuada (PAC) per fer possible rellevar el personal de guàrdia per poder fer els àpats corresponents, a més de col·laborar en les tasques d’assistència domiciliària de Tàrrega ciutat. Tot això amb un repartiment d’hores de servei variades per part del SEM diferents cada dia de la setmana.
Lògicament, el Servei d’Emergències Mèdiques, que segons el seu propi nom indica, ha d’acudir quan hi ha una emergència, cosa que passa molt sovint, i han de deixar la tasca que havien començat en el centre o en un domicili, de manera que el suport que poden oferir és insegur i, per tant, els equips de guàrdia en realitat no disposen d’un temps necessari de descans garantit per menjar, ni per acudir amb la rapidesa que cal a complimentar els domicilis.
De sobte, la direcció s’ha adonat que això és un disbarat i que no pot ser, de manera que els del SEM no faran cap domicili, i només faran visites al CAP si hi són. Així doncs, la direcció a partir del dia 1 de març ha establert que el suport del SEM queda reduït a la seva presència al centre de 20 h a 22 h i de 2.40 h a 5.20 h, si no estan activats, totes les nits, suprimint tot el suport de visites a domicili, i deixant, per tant, l’equip de guàrdies sense cap ajut durant l’horari diürn d’atenció continuada i en hores punta els dissabtes, diumenges i festius.
Una altra retallada de fa un temps i que cal sumar a l’actual, va ser que el servei d’urgències (PAC) amb equips de guàrdia específics es va retallar dues hores en horari ordinari, és a dir, va passar d’iniciar-se a les 15 h a fer-ho a les 17 h. Aquesta franja horària s’hagué de cobrir amb equips de professionals d’horari ordinari en detriment d’altres tasques com, per exemple, atendre la població assignada, la qual cosa ha allargat el període d’espera de les visites.
Altres retallades sovintejades, intermitents però constants, han estat la manca de substituts i substitutes en períodes de baixa mèdica, vacances, formació, etc., del personal.
CONSEQÜÈNCIES
De tot l’anterior es dedueix que les retallades han degradat i continuaran degradant l’assistència del nostre CAP, si no s’hi posa remei de manera urgent.
Es constata que a hores d’ara els recursos humans del CAP de Tàrrega són del tot insuficients per donar un servei digne als usuaris. Aquests usuaris, per poder ser atesos pels seus metges de capçalera, han hagut d’esperar dues, tres o fins i tot quatre setmanes.
Tant en l’horari d’Atenció Continuada com en les urgències en horari laboral, els usuaris han hagut d’esperar a la sala d’espera fins a quatre hores amb freqüents queixes lògiques per aquestes llargues esperes al personal administratiu, el qual no en té cap culpa.
Per tot l’anterior, pensem que hem d’ajudar a posar fi a aquest estat de coses que afecta tan negativament un servei bàsic del benestar de tota la població de manera que els grups municipals COMÚ DE TÀRREGA I CUP proposem a l’Ajuntament de Tàrrega l’adopció dels següents
                  



ACORDS:

1- Instar la direcció del CAP de Tàrrega que faci el necessari per retornar als nivells d’assistència que el nostre centre de salut havia tingut amb anterioritat, i que consistiria,  després de ser coneixedors del que hem exposat en el preàmbul, en les següents mesures:
a)      Organitzar l’atenció continuada amb tres equips de metge/essa i infermer/a, dos de presencials i un de localitzat a domicili durant els caps de setmana i festius i 2 equips presencials la resta dels dies.
b)      Aconseguir que les consultes als metges/esses de capçalera siguin accessibles no més enllà d’una setmana d’espera.
c)       Fer de manera que els professionals sanitaris en horari laboral disposin de temps per tasques no assistencials, de formació, de treball amb la comunitat, de revisió de la pròpia feina per millorar-la, etcètera.
d)      Tenir el suficient personal professional per poder dur a terme aquestes tasques de manera digna i poder garantir l’acompliment dels punts anteriors.
2- Mostrar el nostre suport i solidaritat al personal del CAP de Tàrrega, que està  sotmès a una càrrega de treball excessiva en detriment del seu benestar físic i moral i en detriment de l’atenció dels ciutadans.
3- Traslladar aquests acords al Govern de la Generalitat de Catalunya, als portantveus dels grups polítics del Parlament de Catalunya a l’Honorable Conseller Sr. Antoni Comín, a la gerència de l’Institut Català de la Salut, a les associacions de veïns del municipi de Tàrrega, als grups polítics del Consell Comarcal de l’Urgell, a l’ACM (Associació Catalana de Municipis) i a la FCM (Federació Catalana de Municipis).

Joan Fornsubirà, regidor del Grup Municipal Comú de Tàrrega, i Carlos Vílchez, Montse Garcia i Gemma Minguell, regidors del Grup Municipal CUP Tàrrega.

Joan Fornsubirà                                                                                Carlos Vílchez

Montse Garcia                                                                                  Gemma Minguell


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada