Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Tàrrega
L’Ajuntament
de Tàrrega va encarregar l’any 2017 a l’empresa DYMO (Desarrollo Organización Y
Movilidad SA) , la redacció d’un Pla de mobilitat urbana sostenible de la
ciutat de Tàrrega.
L’empresa
va exposar el seu treball durant el primer semestre d’enguany al Consistori de
l’Ajuntament de Tàrrega, on hi érem presents tots els grups municipals.
L’estudi valora la situació actual, detecta les mancances i proposa les accions
a desenvolupar per millorar la mobilitat
urbana en tots els sentits.
Actualment
estem en la fase de demanar el parer de les institucions que hi tenen més a dir, per la seva incidència en
moments puntuals en la mobilitat urbana, com són els col·legis, les llars
d’infants, el casal de gent gran, el CAP, les empreses ...
La
previsió és poder aprovar aquest Pla de
Mobilitat Urbana abans de finalitzar el 2018, i iniciar la seva aplicació el
2019 en diferents fases.
Aquest
estudi fa especial menció a la mobilitat a peu i en bicicleta, aquesta darrera
molt poc utilitzada en la vida quotidiana de la ciutat. Pot ser que falti
interès ciutadà per aquest tipus de mobilitat, però també és cert que el
municipi no té desplegades les mínimes estructures perquè això canviï. I aquest pas és necessari fer-lo el més
aviat possible i no demorar-lo en el temps.
Les
ciutats és dissenyen cada cop més per al gaudiment de la ciutadania. I això ha de comportar que tothom pugui
tenir accessos des de tota la ciutat fins als llocs més concorreguts al centre,
mitjançant una xarxa de vials amples i segurs, on els vianants gaudeixin
del seu passeig quotidià i/o puguin desplaçar-se amb comoditat per realitzar
les seves activitats quotidianes.
També ha d’haver-hi zones pacificades on les bicicletes i els
vehicles tinguin una convivència normalitzada, a més de disposar dels carrils
bici que siguin necessaris per a fomentar
i afavorir el seu ús .
En
aquest Pla de mobilitat també es contemplen els accessos als polígons industrials
de la ciutat. Alguns casos , com són els de Riambau i Llevant, la solució ideal
és més fàcil que en altres sense gaire cost. La seva pacificació i accés amb bicicleta i a peu passa per ampliar el
passeig de l’antiga Nacional II fins al final dels polígons. Actualment els
vianants han de passar pel voral de la carretera, sense cap mena de protecció i
amb els vehicles circulant a velocitats excessives. I si han de travessar la via, no tenen marcats els passos de vianants
que els haurien de protegir.
Però tenim el cas més greu del polígon
de la Canaleta, on actualment és gairebé impossible d’anar-hi a peu. I en bicicleta suposa un risc considerable, ja que el
carril d’accés a la rotonda dels vehicles que venen de Guissona és fon amb el
carril de sortida cap a Agramunt i el Polígon de la Canaleta. I en aquest
carril tots sabem que la velocitat amb la que circulen els vehicles és del tot
inapropiada.
El
Pla també fa esment a la connexió amb el Talladell, que és un indret molt
utilitzat pels passejos quotidians de les persones que volen fer salut. I en
canvi no fa esment, perquè no correspon pròpiament al municipi de Tàrrega, al
vial ja proposat algun cop que connectés Tàrrega amb Vilagrassa. Pensem que
caldria tenir-lo present i incorporar-lo en un futur proper.
És
clar que aquest Pla de Mobilitat Urbana no agradarà a tots per igual. Però és
del tot necessari per millorar la vida de la ciutat. I proposem a tota la ciutadania que facin ús del seu dret de participar
en la vida de la ciutat i hi digui la seva. En cas contrari , no tindrem
tot el dret de criticar-lo si no hi estiguéssim d’acord.
Personalment
crec que tot és millorable, i faré les meves propostes al respecte en
l’exposició final. Algunes ja les he expressat. Però el que més em preocupa és la lentitud en la seva implantació,
especialment pel que fa als polígon industrials, perquè gairebé no ens
permet altra alternativa que anar-hi en cotxe.
Josep Ma. Cucurull Fa
Grup municipal Comú de Tàrrega
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada