L’equip de govern en
ha presentat als grups de l’oposició i a les entitats de la ciutat un
avantprojecte de nou reglament de participació ciutadana que pretén impulsar
amb nous arguments i noves mesures aquest fenomen democràtic tan escàs i poc
efectiu en la nostra història recent i , no obstant, tan necessari que es dugui
a terme amb efectivitat.
L’últim consistori
va aprovar un reglament que es basava en la participació de la gent dividint la ciutat en districtes, el qual no
va tenir èxit , potser per un
plantejament inicial massa complex i poc efectiu, encara que em consta
que la voluntat que funcionés hi era tota. De vegades, no n’hi ha prou amb un
bon plantejament de base i una voluntat proactiva si no s’encerta en
l’organització de les coses.
El nou reglament té
alguns aspectes molt positius, novetats notables i uns plantejaments certament
força ambiciosos que, no obstant, com deia abans, pot ser que l’embalum de tot
plegat pugui frenar la seva efectivitat. Però, de totes maneres, benvingut el
nou reglament i les novetats positives que hi inclou.
Ens trobem , però,
en fase de discussió entre els grups i associacions d’aquí al desembre, de
manera que a tots se’ns ha demanat que fem aportacions per millorar-ne
l’articulat. I és per aquesta raó que m’he decidit a fer públiques algunes
reserves i propostes que el nostre grup del Comú de Tàrrega presentarem en el
seu moment , a fi i efecte, en cas que puguem arribar a un acord, de poder
arribar a un consens de tots els grups i poder tenir un reglament de llarga
durada que sobrevisqui als possibles canvis de grups en el poder municipal en
el futur.
La primera cosa que
vull comentar és la qüestió de les signatures necessàries per poder actuar per iniciativa de la pròpia ciutadania en un
seguit de diferents possibilitats que es
contemplen. Diu l’avantprojecte en el Titol IV que la ciutadania podrà promoure
:
A)
Una proposta de debat públic o audiència pública presentant un
mínim de 200 signatures.
B)
Una proposta de punts a tractar en l’ordre del dia d’ un Ple
Municipal amb un mínim de 250 signatures.
C)
Una demanda d’actuació concreta amb un mínim de 250 signatures.
D)
Una proposta per propulsar una nova normativa municipal amb un
mínim de 2.145 signatures.
E)
Una sol·licitud d’una consulta popular per via de referèndum amb
un mínim de 2.145 signatures.
Segurament hom es
preguntarà d’ on surten aquestes 2.145 signatures que es demanen per poder
proposar un canvi normatiu o un referèndum. La fórmula és una mica
rocambolesca, i consisteix en el
següent: es demanen 1.000 signatures
inicials, a les qual s’hi afegeix el 10% dels habitants censats que excedeixin de 5.000 habitants en la data
corresponent. Actualment, serien 1.145
signatures que s ‘afegirien a les 1.000 inicials, donant com a resultat les
2.145 totals.
Bé, nosaltres opinem
que són unes exigències excessives i poc propiciatòries per provocar de veritat
un desig de participar , si fos el cas que hi hagués un grup ciutadà que
volgués iniciar alguna de les possibilitats de participació que ofereix l
‘avantprojecte. Sobretot en les dues darreres que he explicat.
Ens preguntem , per
què 1000 signatures i el 10% dels que excedeixin dels 5000 habitants i no , per
exemple, 500 i un 5% del que excedeixin dels 10.000 habitants o qualsevol altra
fórmula. No entenem , ni se’ns ha explicat de forma convincent, d’ on surt la
fórmula que es vol aplicar i per què aquesta i no qualsevol altra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada