dimecres, 29 de març del 2017

PROPOSTA MOCIÓ DE SUPORT AL PERSONAL DEL CAP PRESENTADA PER COMÚ DE TÀRREGA I CUP

Al CAP de Tàrrega s’atén una població aproximada de 23.000 habitants que habiten la nostra Àrea Bàsica de Salut (ABS), des de Passanant a Castellserà, essent una distancia d’extrem a extrem de 45 Km, amb un gran nombre de persones de la 3ª edat, que sovint viuen soles i sense mitjans de desplaçament. Ha de garantir la demanda d’assistència les 24 hores del dia, tots els dies de l’any, d’urgències vitals, problemes aguts com angines de pit, pneumònies, atacs de pedra, etc. que  no poden esperar i que requereixen una atenció urgent, la qual cosa vol dir, escoltar, diagnosticar i tractar com més aviat millor.
Tota aquesta tasca es realitza de manera diferenciada si és en horari laboral o fora d’horari laboral.  En horari laboral, això és de 8.00h a 17.00h de dilluns a divendres , no hi ha un equip específic per atendre aquestes demandes urgents que no són programades, sinó que les realitzen els professionals distribuïts en franges horàries. Naturalment, aquest fet comporta haver de tancar l’agenda pròpia de visites amb la conseqüència lògica que els pacients veuen minvat el seu accés als seus metges/sses o infermers/es, malgrat tractar-se de visites programades amb antelació. I, per tant, haver d’allargar l’espera qui sap lo. Aquesta tasca s’anomena Urgències en Horari Laboral ( ESP). Fora d’horari laboral, comprèn de dilluns a divendres de 17.00h a 8.00h de l’endemà, i les 24 h dels dissabtes, els diumenges i els festius. És l‘anomenada Atenció Continuada o d’ Urgències Fora d’Horari Laboral (PAC), altrament dit de manera col·loquial “ horari de guàrdies”. Habitualment, fins a l’any 2012, era un servei que prestaven 3 equips de metge/ssa i infermer/a en horari diürn de dissabtes diumenges i festius, i 2 equips les tardes dels laborables i les nits de tota  la setmana.
LES RETALLADES
L’any 2012, per tal de reduir la despesa sanitària, l’ Institut Català de la Salut va eliminar 12 h. al dia de dissabtes, diumenges i festius d’un/a metge/ssa i un/a infermer/a, i dels dos equips  que quedaren, les nits dels dies que van del diumenge fins al dijous ambdós inclosos,  un d’ells van passar a quedar-se a les seves respectives cases en qualitat de “ localitzats”. Atès que l’assistència en aquest horari de guàrdies era insuficient, es va imposar al personal del Servei d’Emergències Mèdiques (SEM) de col·laborar en les tasques del Servei d’Atenció Continuada (PAC) per fer possible  rellevar al personal de guàrdia per poder fer els àpats corresponents, a més de col·laborar en les tasques d’assistència domiciliària de Tàrrega ciutat. Tot això amb un repartiment d’hores de servei variades per part del SEM diferents cada dia de la setmana.  Lògicament, el Servei d’Emergències Mèdiques, segons el seu propi nom indica, ha d’acudir quan hi ha una emergència, cosa que passa molt sovint, i han de deixar la tasca que havien començat en el centre o en un domicili, de manera que el suport que poden oferir és insegur, i per tant, els equips de guàrdia en realitat no disposen  d’ un temps necessari de descans garantit  per menjar, ni per acudir amb la rapidesa que cal a complimentar els domicilis.
De sobte, la direcció s’ha adonat que això és un disbarat i que no pot ser, de manera que els del SEM no faran cap domicili, i només faran visites al CAP si hi són. Així doncs, la direcció a partir del dia 1 de març  ha establert que el suport del SEM queda reduït a la seva presència al centre de 20.00h a 22.00h i de 2.40h a 5.20h, si no estan activats, totes les nits, suprimint tot el suport de visites a domicili, i deixant, per tant, l’equip de guàrdies sense cap ajut durant l’horari diürn d’atenció continuada i en hores punta els dissabtes, diumenges i festius.
CONSEQÜÈNCIES
De tot l’anterior es dedueix que les retallades han degradat i continuaran degradant l’assistència del nostre CAP, si no s’hi posa remei de manera urgent.  Es constata que a hores d’ara els recursos humans del CAP de Tàrrega són del tot insuficients per donar un servei digne als usuaris. Aquests usuaris, per poder ser atesos pels seus metges de capçalera, han hagut d’esperar, dues , tres o fins i tot quatre setmanes. Tant en l’horari d’ Atenció Continuada com en les urgències en horari laboral, els usuaris han hagut d’esperar a la sala d’espera fins a 4 hores amb freqüents queixes lògiques per aquestes llargues esperes al personal administratiu que no en té cap culpa.
DEMANEM
1-Instar la direcció del CAP de Tàrrega que faci el necessari per retornar als nivells d’assistència que el nostre centre de salut havia tingut amb anterioritat, i que consistiria, segons el nostre punt de vista, després de ser coneixedors del que hem exposat en el preàmbul, en les següents mesures:
Organitzar l’atenció continuada amb tres equips de metge/ssa i infermer/a, dos de presencials i un de localitzat a domicili durant els caps de setmana i festius i 2 equips presencials la resta dels dies.
Aconseguir que les consultes als metges/sses de capçalera siguin accessibles no més enllà d’una setmana d’espera.
Fer de manera que els professionals sanitaris en horari laboral disposin de temps per tasques no assistencials, de formació, de treball amb la comunitat, de revisió de la pròpia feina per millorar-la, etc.

Tenir el suficient personal professional per poder dur a terme aquestes tasques de manera digna i poder garantir l’acompliment dels punts anteriors.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada